SLAZENÉ BALENÉ VODY

❗️❗️Víte, kolik najdete v průměrné 1,5l balené slazené vodě CUKRU? "Krásných" 15 KOSTEK (60g)❗️❗️

Srovnal jsem slazené vody od vícero výrobců a většinou obsahují ve 100g 4-5g přidaného cukru = 1 kostka cukru.
Což není nijak katastrofické. Ve skleničce 🥃na fotografii je 200ml balené slazené vody, to je cca běžné množství, které vypijeme (v tom ideálním případě). V tomto m
nožství tedy přijmeme 2 kostky cukru.

Běžně však vidím okolo sebe velké množství lidí, kteří si nedají jen 200ml slazené vody, ale během dne vypijí celou 1,5l láhev. A někteří toto opakují pravidelně každý den. Nepřijmou tedy jen 2 kostky cukru, ale v celé láhvi už přijmou 15 kostek cukru (bez ohledu na to, co dalšího během dne zkonzumují).

1 kostka cukru = 4g sacharidů (v této podobě rychlých cukrů)

15 kostek cukru = 60g sacharidů - cukrů


DOPORUČENÉ DENNÍ MNOŽSTVÍ PŘIDANÉHO CUKRU dle WHO a Společnosti pro výživu je u lehce pracující dospělé osoby 60g na den (snahou je toto množství snižovat). Při vypití 1,5l slazené vody máte tedy toto množství celé vyčerpané. V praxi však další přidaný cukr konzumujete i v jiných potravinách (slazené výrobky, oplatky, cukrovinky...).

Množství 60g přidaného cukru denně platí pro dospělé osoby - velmi často však slazené vody pijí i DĚTI❗️, které taktéž vypijí během dne celou 1,5l lahev a k tomu přidají spoustu sladkostí. V kombinaci s malým množstvím pohybu pak velmi rychle stoupá počet dětí s nadváhou a obezitou.


Přijímáte-li pravidelně kontinuálně nadměrné množství jednoduchých cukrů, máte po jejich komzumaci zvýšenou hladinu krevního cukru, kdy se důsledky postupně střádají a zdravotní komplikace na sebe pak nenechají dlouho čekat 🙁 Slazeným vodám by se zcela určitě měly vyvarovat osoby s cukrovkou.


Některé slazené vody neobsahují přidaný cukr, ale UMĚLÁ SLADIDLA - zde se jedná nejčastěji o acesulfam K a aspartam. Ta však mají svá pro a proti. Výhodou je, že obsahují minimum či žádné kalorie a v přiměřeném množství nejsou pro nás nebezpečné. Velkou nebezpečnou nevýhodou však je to, že některá umělá sladidla (mezi nimi i obě výše uvedená) při pravidelné konzumaci negativně mění prostředí střevního mikrobiomu, ve kterém je skryto až 70% naší imunity a který úzce ovlivňuje i naši psychiku.


V některých slazených vodách jsem ve složení udávané na etiketách mimo cukru nalezl i GLUKÓZO-FRUKTÓZOVÝ SIRUP - ten bohužel negativně zvyšuje množství nebezpečného útrobního tuku, který je uložený okolo orgánů v těle.


❗️👨‍🏫❗️MOJE DOPORUČENÍ TEDY ZNÍ - nezakazuji nikomu pití slazených perlivých či neperlivých balených vod, nicméně mějte pod kontrolou jejich přijímané množství u sebe a především u dětí - sklenička denně v množství 200ml není nějak zásadně katastrofická (samozřejmě dle toho, co dále přes den konzumujete), avšak pokud vypijete celou 1,5l láhev za den, není to pro Vaše zdraví zrovna to pravé ořechové a někde se to časem projevit musí. Též mi tyto vody chutnají a příležitostně si někde na oslavě také dám, ale jako u všeho platí - VŠEHO S MÍROU.


Aneb chutně, zdravě, jednoduše 🙂☕️😎