NENÍ KALORIE JAKO KALORIE

NENÍ KALORIE JAKO KALORIE

Mnoho z Vás si počítá svůj celkový energetický příjem v různých internetových a mobilních kalorických aplikacích. Zde si nastavíte dle svého cíle, kolik přibližně byste měli za den přijmout kalorií, poměr makroživin (bílkoviny, sacharidy, tuky) a podle toho pak doplňujete snězené potraviny během dne. Vidíte např. kolik, kterých živin Vám zbývá doplnit.

Za mě je toto určitě perfektní věc, získáte přehled, kolik energie z potravin vyjádřených v kcal za den přijmete, kolik bílkovin, sacharidů, tuků či vlákniny daná potravina obsahuje. Edukační potenciál tak mají tyto aplikace značný 📘🧰

Avšak je nutné si uvědomit, že není úplně žádoucím cílem těchto aplikací vkládat bezhlavě zkonzumované potraviny a počítat si pouze přijaté kalorie☝️Ano, platí zde první termodynamický zákon zachování energie, který můžeme aplikovat tak, že chceme-li hubnout, musíme vydat více energie, než přijmeme...ale...

Co do příjmu a výdeje energií tento zákon platí, tzn., že přijmeme-li více energie (ze stravy)👩‍🍳, než jí vydáme🏊‍♂️ , tak logicky hubnout zřejmě nebudeme.

Nicméně je třeba si uvědomit, že NENÍ KALORIE JAKO KALORIE a nelze bezhlavě zadávat do tabulek, aniž bychom se zamýšleli nad složením naší stravy.

Ono je rozdíl, zda přijmeme kalorie z pěkně prorostlého smaženého řízku se smaženými hranolkami nebo z mozzarelly, avokáda či ořechů. Ten rozdíl nejspíše cítíte sami, že to, co jednotlivé potraviny našemu tělu přinesou, je diametrálně odlišné, i když množství kalorií může být stejné.

Lze to např. ilustrovat na cukru a rýži (viz obrázek dole):

Ve 100g bílého cukru přijmeme 400 kcal.

Ve 100g rýže basmati také přijmeme 400 kcal.

Vidíte ten rozdíl? Příjem kalorií z cukru i rýže je totožný, nicméně je již diametrální rozdíl mezi tím, zda přijmeme 100g cukru nebo 100g rýže basmati. Logicky vnímáme, že přínos živin z rýže je pro naše tělo mnohem vyšší, než prázdné kalorie z bílého cukru.

Je to teoretický příměr, avšak...asi nikdo z nás nesní jen tak 100g cukru, ale do mnoha buchet a dortíků se přidává spousta cukru a není zase takový "problém" toto množství cukru v dortech na posezení přijmout 😉

Nehledě na to, že různé živiny vyvolávají v těle různé hormonální odezvy a různě se v těle zpracovávají. Např. na sacharidy reaguje hormon inzulin, na přijaté tuky nikoliv.

Závěrem tak chci říci, že není žádoucí cíl bezhlavě zadávat kalorie do aplikací, abyste dosáhli celkového denního potřebného množství kalorií, ale je důležité se i zamyslet nad složením Vaší stravy, zdravotním přínosem daných potravin, obsahem živin. Vaše tělo potřebuje přijímat dostatečné množství bílkovin, vlákniny, probiotických bakterií, vitaminů, minerálů...důležitá je ve stravě pestrost...ale o tom zase někdy příště 🙂

Aneb chutně, zdravě, jednoduše 🙂☕️😎

Kratší edukační články či recepty naleznete i na mém Facebook profilu Výživový poradce Pavel Furch.