DNES JSEM ZHŘEŠIL, A CELÉ MOJE HUBNUTÍ PŘIŠLO VNIVEČ, JE TOMU SKUTEČNĚ TAK?

Aktuálně si užívám v Chorvatsku a dopřávám si i místní excelentní zmrzlinu 🍦 Mám mít výčitky, že ztloustnu? 🤔

Spousta z Vás to má v hlavě nastavené tak, že pokud něčím zhřeší, přišlo celé jejich hubnutí a snaha vniveč. Ale je to zbytečně moc přísné měřítko, kterým si svazujete ruce a zbytečně se stresujete.

Hubnutí není o striktním sebezapření se, minimálně ne to dlouhodobě udržitelné. Základem pro hubnutí je přiměřený kalorický deficit (výdej energie vyšší než příjem energie ze stravy). Dosáhnutí kalorického deficitu lze i za předpokladu, že občas trochu zhřešíte, zpestříte si dietní režim. Pod dietou si netřeba představovat hladovění a odpírání jídla, naopak je potřeba udržet metabolismus pracovat a nezpomalit si jej.

Z dlouhodobě udržitelného hlediska je vhodné např. pravidlo 80:20, tzn. 80% kvalitní vyvážená pestrá strava a 20% méně kvalitní (ne obráceně 🙂 ). Takže do těch 20% se Vám vejde i ta zmrzlina nebo malý zákusek 😉

Tím, že budete neustále ve stresu z toho, že jste něčím zhřešili a nezhubnete, tak si vyvolaným stresem naopak můžete hubnutí zpomalit nebo zastavit - hormony mají velký vliv a např. hormon stresu kortizol může při jeho dlouhodobé vysoké hladině blokovat naši snahu zhubnout.

Navíc, když si představíte přímku vícero dní nebo týdnů a na ní si zaznamenáte výkyv, že jste zrovna něčím výraznějším zhřešili, tak z dlouhodobého hlediska to může být pouze malá epizoda a výkyv, který Vaši snahu zhubnout nějakým výrazným způsobem nepoznamená. Samozřejmě, pokud nehřešíte denně tím, že trávíte čas pojídáním fastfoodů a hromady zmrzlin, večer pak ještě do toho sníte sáček brambůrků nebo oříšků (i když kalorický deficit lze teoreticky vytvořit i z fastfoodu, už je ale pak otázka jiná, jak kvalitní stravu a živiny z něj přijímáte).

I já to na dovolené nepřeháním, ale je potřeba nebýt v neustálém stresu z toho, když si dám tu a tam např. zmrzlinu. Dovolenou si přeci máte užít, a pokud si lehce povolíte uzdu a budete současně jíst i kvalitní potraviny, není důvod se z nějaké té zmrzliny stresovat a kazit si výčitkami dovolenou 😉

Takže i já si tu denně dávám tuto excelentní zmrzlinu a nekazím si dovolenou stresem, že z ní přiberu. Zkuste nad tím také takto přemýšlet a zbytečně si nekazit dovolenou stresem a výčitkami 😉 A nejen dovolenou.

I do redukčních jídelníčků klientů občas nějaké to menší hřešení zařadíme, aby si klienti mohli lehce zamlsat, přitom máme zachovaný kalorický deficit a hubneme 💪

Přemýšlejme nad tím, co jíme, ale nebuďme zbytečně fanatičtí s neustálými výčitkami a sebetrýzněním. Používejme především kritické myšlení a zdravý selský rozum.

Aneb chutně, zdravě, jednoduše 🙂☕️😎

🙏 Budu rád za sdílení odkazu na tento článek na mém Facebooku, osvěta je důležitá, děkuji 🙏

STANETE-LI SE FANOUŠKEM mého Facebooku ,,Výživový poradce Pavel Furch" - odkaz zde v Kontakt (na hlavní stránce FB profilu poté dáte To se mi líbí + Sledovat), neuniknou Vám tak v případě Vašeho zájmu i další budoucí edukační články, recepty, rady a tipy...